Persbericht Vrienden Museum Vlaardingen/Museum Vlaardingen

Datum: Vrijdag26 febr, aanvang 20 uur, Locatie Museum Vlaardingen

Presentatie ‘Tres Hombres’ door Arjen van der Veen.

Wij verzoeken u onderstaand bericht onder u leden te verspreiden, of te plaatsen in de daarvoor beschikbare media, het lijkt ons dat er onder uw leden zeker belangstelling is voor deze presentatie.

Hieronder staat een korte beschrijving van deze stichting en wat achtergrond informatie. Er is ook een wat uitgebreide versie op aanvraag beschikbaar voor eventueel u clubblad.

Fairtransport.

In 2007 startte drie vrienden een scheepvaart bedrijf, terwijl men aan het zeilen van de Nederlandse Bark ‘Europa’, zagen Arjen, Andreas en Jorne de schoonheid en de kracht van dit soort grote zeilende schepen met alleen het gebruik van de wind als voortstuwing. Zij besloten om de eerste emissie vrije scheeps transport bedrijf op te zetten. In het begin onder de puur Hollandse naam “Stichting Atlantis Zeilende Handelsvaart” nu algemeen bekent als “Fairtransport”

De schoenerbrik Tres Hombres is een professioneel zeilend vrachtschip, waarmee de zeilende handelsvaart nieuw leven in te blazen. Naast het vervoeren van vracht en passagiers wordt het schip gebruikt om leerlingen op te leiden voor de zeevaart.

De Tres Hombres is sinds december 2009 in de vaart. Zij onderhoudt een vrachtdienst tussen: Europa, de Atlantische eilanden, het Caraïbisch gebied en Amerika.

Het schip heeft geen motor, wel een jol met een 25 pk binnenboord motor om te assisteren met manoeuvreren in de haven en in windstiltes. Daardoor kreeg het geen Nederlands Certificaat van onderzoek en werd het in Sierra Leone geregistreerd. De motor van de jol draait op biobrandstof .

In 2013 had men er weer een schip bij gekocht van Johan Sanden uit Noorwegen de Nordlys. De Nordlys is in 1873 gebouwd in Yarmouth op het Eiland van Wight. De Nordlys is geheel in eigen beheer gerenoveerd en is de afgelopen zomer in de vaart gekomen. Echter de eerste reis verliep niet zo best. De Nordlys werd op 12 oktober in de baai van Douarnenez aangevaren door een Frans visserschip en ondertussen weer in de vaart is en haar ligplaats aan de Willemswerf in Den Helder weer ingenomen. Volgens haar agent Fairtransport Shipping B.V. is ze momenteel niet alleen één van de weinige werkelijk duurzame vrachtschepen ter wereld, maar ook het oudste nog in de vrachtvaart werkzaam zijnde. In de vloot van Fairtransport geldt ze als het tweede schip, na de schoenerbrik Tres Hombres welke al 6 jaar rum, cacao, chocola en koffie ophaalt uit het Caribische gebied.

Jorne Langelaan, een van de oprichters van Fairtransport zegt: “Na het krachtige signaal van de klimaattop in Parijs, dat het tijdperk van de fossiele brandstoffen ten einde loopt, kan men dit als het begin zien van de lange weg om alle transport emissie vrij te krijgen”.

Tevens voegt hij toe: “De Tres Hombres heeft bewezen dat het mogelijk is op de trans-Atlantische route duurzaam te transporteren, de Nordlys gaat het nu in Europa laten zien. Want de enige eerlijke manier van vervoer is met de wind!”.

Arjan van der Veen is een van de oprichters van de duurzame rederij Fairtransport. Tijdens de presentatie op 26 februari zal Arjen van der Veen u verder informeren over de doelstellingen van Fairtrade Transport, de Schepen en de renovatie.

Meer info op www.fairtransport.eu

Presentatie Vrijdag 26 februari, Locatie Museum Vlaardingen, aanvang 20 uur, toegang gratis. De presentatie is voor en ieder vrij toegankelijk.

Wij hopen er veel leden van de diverse watersportverenigingen die avond te kunnen ontvangen.

Meer info:

Bert Otto